راهنمای جامع تحصیل در اتریش

همه چیز درباره اتریش

راهنمای جامع تحصیل در اتریش

همه چیز درباره اتریش

  • ۰
  • ۰

تحصیل در اتریش

تحصیل در اتریش - هزینه تحصیل، یک مزیت بزرگ

شاید تحصیل در دانشگاههای اتریش در مقایسه با مثلا آلمان یا دیگر کشورهای مرکز و غرب اروپا برای دانشجویان بین‌المللی  جذابیت کمتری داشته باشد اما اگر کسی قصد تحصیل در دانشگاهی معتبر را دارد و در عین حال هزینه چندانی هم نمی‌خواهد متقبل شود؛ تحصیل در اتریش را حتما باید بعنوان یکی از گزینه‌های خود در نظر داشته باشد.

اگر پست‌های قبلی این وبلاگ را خوانده‌اید یا از هر منبع دیگری اطلاعاتی درباره شرایط تحصیل در اتریش به دست  آورده‌اید؛ حتما می‌دانید که تحصیل در اتریش مانند آلمان هزینه چندانی ندارد. در واقع، این دو کشور که اشتراکات زیادی با هم دارند امکان تحصیل کم‌هزینه را برای دانشجویان (بومی و بین‌المللی) در دانشگاههای خود فراهم کرده‌اند.

دانشجویان اتریشی و دانشجویان شهروند کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای تحصیل در دانشگاههای اتریش شهریه‌ای پرداخت نمی کنند؛ ولی در صورتی که اتمام دوره تحصیلی آنها، از زمان تعیین‌شده، بمدت دو ترم (یا بیشتر)  به تعویق افتد، آنها باید به ازای هر ترم شهریه‌ای در حدود 365 یورو بپردازند.

دانشجویان ایرانی و بطور کلی دانشجویانی که شهروند کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیستند شرایط متفاوتی دارند و باید برای هر نیمسال تحصیلی، حدود 725  یورو شهریه پرداخت کنند. این مبلغ البته پایین است و با توجه به اعتبار دانشگاههای اتریش و همچنین هزینه تحصیل در کشورهای هم‌رده و هم‌منطقه اتریش امتیازی برای این کشور محسوب می‌شود.

البته هزینه تحصیل در اتریش شامل برخی موارد جانبی (مثل ماهانه 50 یورو برای بیمه دانشجویی) هم می‌شود که البته این موارد جانبی تنها مختص کشور اتریش نیست و کم و بیش باید در هر کشور دیگری هم این هزینه‌ها را متقبل شد.

برای مقایسه هزینه تحصیل در اتریش با دیگر کشورها باید هزینه‌های زندگی در اتریش را هم در نظر گرفت؛ 700 تا 800 یورو در ماه هزینه معمول و متعارف یک زندگی دانشجویی در اتریش است که با کشورهای هم‌رده آن تقریبا یکسان است.

دانشجویان محصل در دانشگاههای اتریش بخشی از هزینه‌های تحصیل و زندگی خود را می‌توانند از راه کار دانشجویی تأمین کنند. دانشجویان مقطع کارشناسی، 10 ساعت در هفته و دانشجویان مقاطع بالاتر 20 ساعت اجازه کار دارند و برای هر ساعت هم 7 یورو دستمزد می‌گیرند. پیداکردن کار البته شرایط خاصی دارد و حداقل برای دانشجویان تازه‌و‌ارد کار آسانی نیست.

اقتصاد، مثل هر جای دیگری، در انتخاب کشور مقصد تحصیل دانشجویان هم عامل تعیین‌کننده‌ای است و شاید گزاف نباشد اگر بگوییم بسیاری هزینه کم‌تر تحصیل و زندگی را به کیفیت بالاتر ترجیح می‌دهند. با این حال، به نظر می‌رسد اتریش از جمله کشورهایی است که توانسته‌اند بین کیفیت و هزینه‌های تحصیل تعادل بوجود آورند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی